Skip til hoved indholdet

Trafikstøj og mobilitet

Furesø er trafikmæssigt en ”tragt” mellem Nordsjælland og København og har de seneste mange år oplevet en kraftig vækst i antal biler, der kører gennem kommunen. Støj og trængsel fylder rigtig meget lokalt og har gjort det i mange år.

Et enigt Byråd har to grundlæggende krav til den nye infrastrukturplan:

Støjskærming langs Hillerødmotorvejen gennem Furesø

Støjudfordringerne fra Hillerødmotorvejen er veldokumenterede og vil kun blive værre ved en forlængelse af Hillerødmotorvejen, der vil forøge det daglige antal biler gennem kommunen med 20-30.000. Se vedlagte støjkort. Det er helt afgørende, at der allerede nu sættes midler af til konkrete projekter, der kan afhjælpe disse støjgener. Det er ikke tilstrækkeligt at afvente mulige midler fra en senere udmøntning af en landsdækkende støjpulje. Vejdirektoratet er her i foråret gået i gang med at tilrettelægge et projekt, der kan dæmpe støjudfordringerne fra motorvejens passage hen over Fiskebækken (mellem Farum sø og Furesø) og frem mod Stavnsholtvej. Infrastrukturplanen bør indeholder midler til at realisere dette projekt med en kort tidshorisont.

Furesø Kommune har sammen med Gladsaxe og Realdania indledt et samarbejde om støjbekæmpelse og en delvis overdækning af motorvejen. Der bør i aftalen om infrastruktur afsættes midler til at understøtte disse initiativer.

I regeringens Infrastrukturplan er der foreslået en udvidelse af Hillerødmotorvejen gennem Furesø til seks spor. Furesø Kommune har intet ønske om en sådan udvidelse og mener derimod, at den mia. kr., der er reserveret til formålet, i stedet skal anvendes til støjbekæmpelse/en forlængelse af Farum-S-banen mod Hillerød.

Forlængelse af S-toget fra Farum til Hillerød

En forlængelse af Farum-S-banen mod Hillerød vil forbinde et område med mere end 160.000 arbejdspladser mellem Hillerød-Furesø-Gladsaxe-Ballerup. Det vil skabe et attraktivt alternativ for de mange, der i dag tager bilen ind ad Hillerødmotorvejen på vej til arbejde i København eller omegnskommunerne. Forlængelsen af Farumbanen vil binde fingrene sammen på tværs og vil med forbindelse til det kommende supersygehus og lokalbanerne i Nordsjælland have et potentiale for et stort passagertal. Projektet blev allerede af trængselskommissionen vurderet som et interessant projekt, og indgår som et af KKR Hovedstadens 10 VIP-projekter. Furesø Kommune har for egen regning udarbejdet en analyse af projektet fra Atkins, der viser, at der kan flyttes mange borgere fra bil til bane gennem projektet med positive effekter for støj, trængsel, klima og rejsetid.

Blandt de positive effekter er blandt andet 230.000 færre bilture årligt og mere end 15.000 flere daglige påstigere på toget. Borgere og ansatte vil få en direkte togforbindelse til det nye supersygehus i Hillerød, som får 4.000 ansatte og 460.000 ambulante patienter og besøgende. Sygeplejersken fra Værløse vil kunne tage toget fra Værløse station direkte til supersygehuset og være fremme i løbet af 12-13 minutter. Allerødborgeren, der arbejder på Novo Nordisk i Bagsværd, vil få en direkte togtur på 15-16 minutter til arbejde.

Kontakt

Ledelsessekretariatet

Stiager 2
3500 Værløse
byraadssekretariatet@furesoe.dk

Ring til os

Modtag nyheder fra Furesø Kommune

Opret nyhedsbrev

Find os

Furesø Kommune
CVR-nr.: 29188327
Kommunenummer: 190

Telefon: 7235 4000

Furesø Kommunes telefontider

Mandag - onsdag 10 - 14
Torsdag 10 - 17
Fredag 10 - 14

Besøg i Borgerservice

Ved fysisk fremmøde skal du bestille tid i Borgerservice

Følg os på de sociale medier

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback