Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Start en ny forening

Her finder du viden om folkeoplysning, hvordan du starter en ny forening, og de forskellige typer foreninger, du kan oprette og hvad de er berettigede til.

Startpakke til nye foreninger fra Center for frivilligt socialt arbejde

Bliv en del af Furesøs rige foreningsliv


I Furesø Kommune blomstrer fællesskabet med over 300 spændende foreninger, som du kan blive en del af.

Se Furesø Kommunes foreningsguide

Hvis du ikke finder en forening, der matcher dine interesser, kan du stifte din egen forening!
Furesø Kommune godkender og støtter tre typer foreninger: folkeoplysende foreninger, lokalelånsberettigede grupper og fællesskaber.

Folkeoplysningsloven og stiftelse af en forening

Furesø Kommune har en foreningsportal, Aktiv Furesø, hvor du kan finde en liste over alle godkendte foreninger i Furesø Kommune:

Folkeoplysning er fri og uafhængig læring, baseret på Grundtvigs filosofi om, at folket selv bestemmer, hvad de vil lære og hvordan.
Det handler om at give borgere redskaber til aktiv deltagelse i samfundet gennem læring og fællesskab.
Folkeoplysning fremmer demokratisk samtale, tolerance og forståelse, og er en hjørnesten i det danske samfund. I Danmark drives folkeoplysning primært af højskoler og foreninger understøttet af kommunen.

Foreningstanken handler om at skabe grobund for frivilligt, folkeoplysende arbejde. Gennem aktiviteter og forpligtende fællesskaber styrkes medlemmernes evne og lyst til at tage ansvar for eget liv og deltage aktivt i samfundslivet.

Foreningstanken fremmer borgernes trivsel, udvikling, sociale engagement og ansvarsfølelse.

Folkeoplysning administreres af Kulturministeriet og bygger på princippet om kommunal støtte til folkeoplysende foreninger. Kommunerne stiller rammerne til rådighed, mens foreningerne selv udfylder indholdet. Loven hviler på tre hovedprincipper:

  • Rammestyring: Kommunerne skaber de nødvendige rammer for foreningernes aktiviteter.
  • Brugerinddragelse: Borgerne inddrages aktivt i beslutningsprocesserne.
  • Selvforvaltning: Foreningerne har frihed til selv at bestemme indholdet af deres aktiviteter.

Loven fastsætter desuden, at kommunen skal:

  • yde tilskud til foreningernes folkeoplysende aktiviteter.
  • tildele eller anvise ledige, egnede offentlige faciliteter vederlagsfrit til foreningers folkeoplysende aktiviteter.
  • yde driftstilskud til foreningernes egne eller lejede lokaler.

Som en del af forvaltningen af Folkeoplysningsloven har Furesø Kommune nedsat et Folkeoplysningsudvalg.
Udvalget består af repræsentanter fra det frivillige foreningsliv og folkevalgte byrådsmedlemmer. Udvalgets opgave er at administrere godkendelse og støtte til folkeoplysning i henhold til loven, inden for de økonomiske rammer og retningslinjer fastsat af Byrådet.

Læs mere om Furesø Kommunes folkeoplysningsudvalg her

Stift en godkendt forening

Du kan altid oprette en forening, da vi har foreningsfrihed i Danmark. Men hvis foreningen vil låne lokaler i kommunen eller søge om tilskud eller puljer, skal den godkendes af kommunen.

I Furesø Kommune har vi tre typer godkendte foreninger.

Kontakt Afdeling for Kultur og Fritid, hvis du ønsker at oprette en folkeoplysende forening på fritid@furesoe.dk.

Formålet med det frivillige folkeoplysende foreningsarbejde er at styrke folkeoplysningen gennem aktiviteter og fællesskab. Dette skal øge medlemmernes evne og lyst til at tage ansvar for deres eget liv og deltage aktivt i samfundet.

Det frivillige folkeoplysende foreningsarbejde inkluderer idræt samt idébestemt og samfundsengagerende børne- og ungdomsarbejde, som kræver deltagerbetaling.

Ifølge Folkeoplysningsloven skal en folkeoplysende forening have vedtægter for at kunne få tilskud eller anvise offentlige lokaler.

Vedtægterne skal godkendes ved en stiftende generalforsamling. Både vedtægterne og referatet fra generalforsamlingen skal underskrives af hele bestyrelsen og sendes via Aktiv Furesø til Afdeling for Kultur og Fritid i Furesø Kommune. Afdeling for Kultur og Fritid sender derefter dokumenterne til viderebehandling i Folkeoplysningsudvalget.

Det er nemlig Folkeoplysningsudvalget, der beslutter om en forening kan godkendes som folkeoplysende.

Foreningen skal for at blive godkendt:

  • have formuleret et formål med foreningsdannelsen, som fremgår af vedtægten
  • tilbyde folkeoplysende virksomhed efter loven
  • have en bestyrelse
  • være demokratisk opbygget
  • bygge på aktivt medlemskab og have mindst 5 betalende medlemmer
  • som udgangspunkt være åben for alle, som tilslutter sig foreningens formål
  • være hjemmehørende i Furesø Kommune
  • have en virksomhed der er almennyttig og kontinuerlig.

Vedtægter

Foreningens vedtægter skal udover foreningens formål indeholde oplysninger om:

  • valg af bestyrelsen og antallet af bestyrelsesmedlemmer
  • regnskabs- og formueforhold, herunder valg af revisor
  • foreningens hjemsted
  • betingelser for medlemskab
  • tegningsret for foreningen
  • procedure for vedtægtsændringer
  • anvendelse af foreningens eventuelle overskud ved ophør (almennyttigt formål).

Eventuelt overskud ved en forenings virksomhed må ikke tilfalde andre end foreningen selv, og må ikke oprettes eller drives i kommercielt øjemed.

Ansøgning

Ansøgning skal indsendes via foreningsportalen www.aktivfuresoe.dk efter dialog med Afdeling for Kultur og fritid.

Godkendelse sker på ubestemt tid, idet godkendelsen kan trækkes tilbage af Folkeoplysningsudvalget, hvis foreningen vurderes ikke længere at opfylde forudsætningerne for godkendelsen eller overtræder gældende regler.

Kontakt Afdeling for Kultur og Fritid, hvis du ønsker at oprette en folkeoplysende forening på fritid@furesoe.dk.

Godkendelse af lokalelånsberettigede foreninger

Foreningen skal for at blive godkendt:

  • have formuleret et formål med foreningen, som fremgår af vedtægten
  • have en bestyrelse
  • være demokratisk opbygget
  • bygge på aktivt medlemskab og have mindst 5 betalende medlemmer
  • som udgangspunkt være åben for alle, som tilslutter sig foreningens formål
  • være hjemmehørende i Furesø Kommune
  • have en virksomhed der er almennyttig og kontinuerlig.

Vedtægter

Foreningens vedtægter skal udover foreningens formål indeholde oplysning om:

  • Valg af bestyrelsen og antallet af bestyrelsesmedlemmer
  • Regnskabs- og formueforhold, herunder valg af revisor
  • Foreningens hjemsted
  • Betingelser for medlemskab
  • Tegningsret for foreningen

Ansøgning

Ansøgning indsendes via foreningsportalen www.aktivfuresoe.dk efter dialog med Afdeling for Kultur og Fritid.

Fællesskaber er for grupper med enkelte selvorganiserede aktiviteter, der ønsker at få anvist kommunale faciliteter.

Lokaleanvisningen er begrænset til en enkelt ugentlig aktivitet.

Ansøgning godkendes for ét år ad gangen og skal ansøges på ny hvert år.

Gruppen skal for at blive godkendt som fællesskab fremsende:

  • udførlig aktivitetsbeskrivelse
  • minimum én primær kontaktperson

Ansøgning

Ansøgningsskema fremsendes via kontakt til Afdeling for Kultur og Fritid og skal returneres via sikker mail/Digital Post til Furesø Kommune, Center for Ejendomme og Kultur, Afdeling for Kultur og Fritid.

OBS! Ansøgning godkendes for ét år ad gangen og skal ansøges på ny hvert år.

Eksempler på fællesskaber

  • Grundejerforeninger
  • Selvorganiseret kultur- eller idrætsaktiviteter

Relevante links

Kontakt

Kultur og Fritid

Stiager 2
3500 Værløse
fritid@furesoe.dk

Ring til os

Modtag nyheder fra Furesø Kommune

Opret nyhedsbrev

Furesø Kommune

Stiager 2
3500 Værløse

CVR-nummer: 29188327
Kommunenummer: 190

Telefontider

Telefonnummer: 7235 4000

Mandag til onsdag kl. 10 til 14
Torsdag kl. 10 til 17
Fredag kl. 10 til 14

Borgerservice

Bestil eller afbestil tid i Borgerservice.

Følg os på de sociale medier

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback