Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Kend dine rettigheder, når du har en sag i kommunen

Om pjecen

I denne pjece kan du læse, hvilke rettigheder du har, og hvad du skal være opmærksom på, når du har en sag i Furesø Kommune.

Du kan altid kontakte borgerrådgiveren, hvis du ønsker yderligere vejledning eller har spørgsmål til din sag.

Kontaktinformation til borgerrådgiveren findes til sidst i denne pjece.

Du har ret til at søge om støtte og hjælp

Du har altid ret til at søge hjælp hos kommunen, og du har krav på en skriftlig afgørelse med en begrundelse, hvis du får et afslag på det du har søgt om.

Du kan søge om mange ting hos kommunen, fx økonomisk hjælp i en svær situation, praktisk hjælp til at få din hverdag til at hænge sammen, eller hjælp til dit barn.

Du har krav på en venlig og hensynsfuld dialog

Når kommunen behandler en sag, så skal det ske efter det, der kaldes god forvaltningsskik.

God forvaltningsskik er en række normer og principper for, hvordan myndigheder bør opføre sig i forhold til borgerne.

Fx indebærer god forvaltningsskik, at kommunens medarbejdere skal optræde venligt og hensynsfuldt i mødet med dig.

God forvaltningsskik indebærer også, at kommunen bør indrette sig, så den er åben og tilgængelig for borgerne.

Det betyder blandt andet, at telefonopkald besvares, og at den fysiske indretning tilgodeser behov for diskretion fx på kommunernes borgerservicecentre og i andre venteområder.

Du har pligt til at give oplysninger

For at kommunen kan tage stilling til din ansøgning eller din anmodning om hjælp, har kommunen typisk brug for at få en række oplysninger, der belyser dit behov for at få hjælp.

Du har derfor pligt til at bidrage til sagsoplysningen, så kommunen kan vurdere dit behov for hjælp og træffe en afgørelse.

Kommunen må alene indhente de oplysninger, som er nødvendige for at kommunen kan træffe en afgørelse.

Hvis du ikke forstår, hvorfor kommunen anmoder dig om at bidrage med specifikke oplysninger, så spørg kommunen om, hvorfor oplysningerne skal indgå i sagsoplysningen.

Du har krav på at blive orienteret om kommunens sagsbehandlingstider

Kommunen har pligt til at behandle din ansøgning hurtigst muligt.

Du kan se fristerne for, hvor lang den forventede sagsbehandlingstid er på kommunens hjemmeside.

Tider for sagsbehandling

Kommunen har pligt til at notere og journalisere

Kommunen har en pligt til at notere og journalisere dokumenter/notater, som har en vigtig betydning for en sag, og som kan føre frem til, at der træffes en afgørelse.

Notatpligten indebærer, at kommunen hurtigst muligt skal lave et notat, der fortæller om de oplysninger, som kommunen har fået.

En medarbejder skal derfor lave et notat, når medarbejderen mundtligt eller skriftligt modtager oplysninger om sagen, der er af væsentlig karakter, fx lægepapirer eller breve fra dig.

Formålet med reglerne om notatpligt og journalisering er, at oplysningerne kan findes frem, når der er brug for det.

Notatpligten giver dig også mulighed for via aktindsigt at forstå, hvad der er sket undervejs i behandlingen af din sag.

Du har ret til at få aktindsigt i din egen sag

Du kan altid anmode om aktindsigt i din egen sag i kommunen.

Hvis du har et mindreårig barn, der har en sag i kommunen, og du har del i den fælles forældremyndighed, kan du også anmode om aktindsigt i dit barns sag.

Hvis du får aktindsigt kan du se de oplysninger, kommunen har om din sag.

Hvis kommunen er i tvivl om, hvordan din anmodning skal forstås, skal kommunen kontakte dig og spørge om, hvordan anmodningen skal forstås og afgrænses, så du får tilsendt de oplysninger, der er relevante.

Du har ret til at blive vejledt og rådgivet

Kommunen har en pligt til at vejlede og rådgive dig, når du henvender dig med spørgsmål hos kommunen.

Vejledningen bør sikre, at du får en tilstrækkelig orientering om, hvilken betydning reglerne har.

Samtidig undgår du, at du på grund af uvidenhed eller misforståelser ikke får det, du har ret til.

Du har ret til en bisidder

Du har altid ret til at tage en bisidder med til et møde med kommunen.

  • En bisidder er en person som du vælger at tage med, fx en pårørende.
  • En bisidder kan hjælpe dig med at få sagt det, du gerne vil sige, og bisidderen kan være et ekstra øre til mødet.
  • En bisidders rolle er begrænset i den forstand, at bisidderen alene tjener det formål at støtte personen gennem sin tilstedeværelse.

Du har ret til at lade dig repræsentere af andre

Du kan også vælge at få en partsrepræsentant.

Det betyder, at du giver en anden person fuldmagt til at tale og handle på dine vegne i en bestemt sag eller situation.

Personen, som du giver fuldmagt, vil fx kunne sige ja eller nej til tilbud på dine vegne.

Hvis du vælger at få en partsrepræsentant, er det vigtigt at du er opmærksom på at al fremadrettet dialog fra kommunen om din sag vil tilgå din partsrepræsentant.

Du bestemmer selv, hvem der er din partsrepræsentant og du kan til enhver tid give kommunen besked om, at du ikke længere ønsker at lade dig repræsentere af en anden.

Du har ret til at blive hørt

Når kommunen skal afgøre din sag, skal du som hovedregel have mulighed for at kommentere de oplysninger, kommunen har fremskaffet, og som du ikke allerede har kendskab til.

Det kaldes partshøring og skal ske, før kommunen træffer en afgørelse.

Manglende partshøring kan føre til, at der træffes en forkert afgørelse, fordi grundlaget for afgørelsen er forkert eller utilstrækkeligt.

Hvis reglen om partshøring ikke er overholdt, vil det kunne føre til, at afgørelsen i sagen er ugyldig, og at myndigheden skal behandle din sag på ny.

Du har krav på en begrundelse

En kommunes afgørelse skal begrundes, medmindre du får fuldt medhold, fx det du har søgt om. Når du får en begrundelse så kan du bedre forstå afgørelsen.

Du har krav på identifikation

Du har ret til vide, hvem der har truffet afgørelsen i din sag. Det betyder, at afgørelsen skal være underskrevet af den medarbejder, der har truffet afgørelsen.

Du har krav på habilitet i din sag

Din sagsbehandler må ikke være inhabil.

En sagsbehandler kan være inhabil, hvis sagsbehandleren kan have en særlig eller økonomisk interesse i din sag, fx hvis medarbejderen er din gode ven eller i familie med dig.

En sagsbehandler må ikke træffe en afgørelse i en sag, hvis medarbejderen må anses for at være inhabil.

Det er den pågældende afdeling, der vurderer, om der er tale om inhabilitet.

Borgerrådgiveren kan hjælpe dig

Du kan altid kontakte borgerrådgiveren, hvis du har spørgsmål eller problemer med din sag i kommunen. Borgerrådgiveren er jurist og er en uvildig og neutral fagperson, og kan blandt andet hjælpe med at vurdere om:

  • kommunen har behandlet din sag rigtigt
  • medarbejdernes håndtering af sagen har været passende i forhold til situationen
  • kommunen løser sine praktiske opgaver som loven beskriver det (på områderne inden for eksempel ældrepleje, undervisning i skolerne, børnepasning i institutionerne osv.)
  • kommunen diskriminerer
  • kommunens sagsbehandling og betjening kan forbedres

Læs mere om, hvad borgerrådgiveren kan hjælpe borgere som dig med her https://www.furesoe.dk/om-kommunen/kontakt-og-akutnumre/borgerraadgiver

Kontakt

Borgerrådgiver

Stiager 2
3500 Værløse

Ring til os

Modtag nyheder fra Furesø Kommune

Opret nyhedsbrev

Furesø Kommune

Stiager 2
3500 Værløse

CVR-nummer: 29188327
Kommunenummer: 190

Telefontider

Telefonnummer: 7235 4000

Mandag til onsdag kl. 10 til 14
Torsdag kl. 10 til 17
Fredag kl. 10 til 14

Borgerservice

Bestil eller afbestil tid i Borgerservice.

Følg os på de sociale medier

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback