Skip til hoved indholdet

Furesøaftalen

Furesøaftalen blev indgået i 2005 og dannede grundlag for sammenlægningen af Farum og Værløse Kommuner i 2007. Læs her om de ti væsentligste ting i Furesøaftalen, og find materiale om aftalen og de senere revisioner, samt kommunens forventninger til omlægningen af særtilskuddet.

Få læst dokumenterne op

Furesø Kommune arbejder for at sikre, at vores hjemmeside er tilgængelig for alle.

Hvis du har udfordringer med højtlæsning af et dokument eller andre webtilgængelighedsproblemer, så kontakt Center for Økonomi og Ressourcer:

  • E-mail: Oekonomi.sikker@furesoe.dk 
  • Telefonnummer: 7235 4000

Ti ting du bør vide om Furesøaftalen

Aftalen blev oprindeligt indgået i 2005, og den er revideret i 2011 og 2016. En omlægning af Furesø Kommunes særtilskud, som er et element i Furesøaftalen, får virkning fra 2022 og frem.

Grundlaget

Furesøaftalen dannede grundlaget for sammenlægningen af Værløse og Farum Kommuner i 2007.

Den beskriver de særlige økonomiske forudsætninger for sammenlægningen.

Grundlaget

Furesøaftalen dannede grundlaget for sammenlægningen af Værløse og Farum Kommuner i 2007.

Den beskriver de særlige økonomiske forudsætninger for sammenlægningen.

Økonomisk kompensation

En økonomisk kompensation var en forudsætning for sammenlægningen.

Den skulle danne grundlag for en ny bæredygtig kommune, der skulle have samme udviklingsmuligheder som sammenlignelige nabokommuner.

Økonomisk kompensation

En økonomisk kompensation var en forudsætning for sammenlægningen.

Den skulle danne grundlag for en ny bæredygtig kommune, der skulle have samme udviklingsmuligheder som sammenlignelige nabokommuner.

Åbningsbalancen

"Åbningsbalancen" bygger på en opgørelse af forskellen i egenkapital mellem de to gamle kommuner.

Forskellen blev opgjort til 2 mia. kr., hvoraf Furesø Kommune blev kompenseret for de 1,9 mia. kr. i aftalen.

Åbningsbalancen

"Åbningsbalancen" bygger på en opgørelse af forskellen i egenkapital mellem de to gamle kommuner.

Forskellen blev opgjort til 2 mia. kr., hvoraf Furesø Kommune blev kompenseret for de 1,9 mia. kr. i aftalen.

Differentieret skat

En aftale om differentieret skat i Farum og Værløse frem til og med 2013.

Borgerne i Farum betalte 2,3 procentpoint mere i personskat og 7 promillepoint mere i grundskyld end borgerne i Værløse.

Differentieret skat

En aftale om differentieret skat i Farum og Værløse frem til og med 2013.

Borgerne i Farum betalte 2,3 procentpoint mere i personskat og 7 promillepoint mere i grundskyld end borgerne i Værløse.

Særtilskud

Kommunen modtog fra 2007 og frem til og med 2021 årligt cirka 50 mio. kr. i særtilskud (2007-priser).

I 2022 afløses dette særtilskud af et nyt særtilskud for perioden efter 2022.

Særtilskud

Kommunen modtog fra 2007 og frem til og med 2021 årligt cirka 50 mio. kr. i særtilskud (2007-priser).

I 2022 afløses dette særtilskud af et nyt særtilskud for perioden efter 2022.

Stor gæld

Vi har en stor gæld.

Kommunens samlede langfristede gæld udgør ca. 2,4 mia. kr. i 2018, og kommunen betaler årligt over 100 mio. kr. i rente og afdrag på gælden.

Stor gæld

Vi har en stor gæld.

Kommunens samlede langfristede gæld udgør ca. 2,4 mia. kr. i 2018, og kommunen betaler årligt over 100 mio. kr. i rente og afdrag på gælden.

Flyvestation Værløse

Vi har overtaget Flyvestation Værløse.

Flyvestation Værløse

Vi har overtaget Flyvestation Værløse.

Furesøaftalen er forhandlet i 2011

Furesøaftalen er forhandlet i 2011, hvilket medførte en omlægning af gælden til statslån med fast rente.

Løbetiden blev forlænget, og der blev aftalt et særtilskud for perioden 2022-40.

Dette nedbragte udgifterne til renter og afdrag fra årligt 200 mio. kr. til 137 mio. kr.

Furesøaftalen er forhandlet i 2011

Furesøaftalen er forhandlet i 2011, hvilket medførte en omlægning af gælden til statslån med fast rente.

Løbetiden blev forlænget, og der blev aftalt et særtilskud for perioden 2022-40.

Dette nedbragte udgifterne til renter og afdrag fra årligt 200 mio. kr. til 137 mio. kr.

Låneomlægning til markedsvilkår

Låneomlægning til markedsvilkår blev aftalt i 2016.

Renteudviklingen betød, at det i 2016 var gunstigt at omlægge statslånet til et lån på markedsvilkår i Kommunekredit, med en dertilhørende besparelse på årligt 13,5 mio. kr.

Låneomlægning til markedsvilkår

Låneomlægning til markedsvilkår blev aftalt i 2016.

Renteudviklingen betød, at det i 2016 var gunstigt at omlægge statslånet til et lån på markedsvilkår i Kommunekredit, med en dertilhørende besparelse på årligt 13,5 mio. kr.

Vilkår for udbetaling af særtilskud

I 2022 afløses det oprindelige særtilskud af et samlet tilskud på 273 mio. kr. (2022-niveau), som udbetales i lige dele over perioden 2022-2030.

Tilskuddet udgør i 2022 cirka 30,4 mio. kr.

Vilkår for udbetaling af særtilskud

I 2022 afløses det oprindelige særtilskud af et samlet tilskud på 273 mio. kr. (2022-niveau), som udbetales i lige dele over perioden 2022-2030.

Tilskuddet udgør i 2022 cirka 30,4 mio. kr.

Materiale vedr. Furesøaftalen

Sammenlægningsaftalen

Ansøgning om omlægning af Furesø Kommunes statslån

Gældsbrev

Furesøaftalen med underskrifter

Notat om Furesøaftalen og særtilskuddet pr. november 2017

Furesøaftale om særtilskuddet (underskrevet d. 9.7.2021)

Kontakt

Center for Økonomi og Ressourcer

Stiager 2
3500 Værløse

Ring til os

Tilmeld nyhedsbrev, eller indsend feedback

Opret dit abonnement her Giv os feedback

Find os

Furesø Kommune
CVR-nr.: 29188327
Kommunenummer: 190

Telefon: 7235 4000

Furesø Kommunes telefontider

Mandag - onsdag 10 - 14
Torsdag 10 - 17
Fredag 10 - 14

Besøg i Borgerservice

Ved fysisk fremmøde skal du bestille tid i Borgerservice

Følg os på de sociale medier