Furesø Kommune skal rustes bedst muligt til fremtiden
Derfor gennemføres en organisationsændring i efteråret 2024.
Kommunerne i Danmark står aktuelt overfor en række grundlæggende udfordringer, som kalder på, at vi løser opgaverne anderledes, end vi plejer. Dette er også udgangspunktet for en række af de hovedgreb, som det kommende budget 2025-2028 bygger på.
Alle kommuner oplever stigende mistrivsel blandt børn og unge. Der er et stigende antal udsatte borgere, som har brug for specialiserede tilbud, og der er flere ældre, som får et plejebehov. Samtidig kræver udfordringen ift. klima og biodiversitet, at vi tager et grundlæggende livtag med vores tilgang til natur, energi og bl.a. udledningen af CO2.
I slutningen af september præsenterede direktionen derfor en påtænkt organisationsændring for kommunens ledere, medarbejdere, byråd og MED-organisation.
På baggrund af tilbagemeldinger fra kommunens MED-organisation, medarbejdergrupper og ledere - og med pointerne in mente fra alle de møder og snakke, som helt naturligt er fulgt i kølvandet på udmeldingen, har direktionen nu truffet den endelige beslutning om organisationsændring i Furesø Kommune.
Ændringen træder ledelsesmæssigt i kraft den 21. oktober. Organisationen tager også hul på arbejdet med at konsekvensrette navne og placeringer i fagsystemer, på hjemmeside og i diverse registre. Det er forventningen, at alle ændringer er slået igennem ved årsskiftet.
Dét vil vi gerne opnå
Henrik Studsgaard, kommunaldirektør i Furesø Kommune, siger:
”Vi har brug for en organisation, som bliver endnu bedre til at løse opgaverne sammen. Både sammen på tværs af fagskel og centeropdeling, men også sammen med andre aktører fx civilsamfundet. Derfor vil vi gerne bringe de forskellige ledelseslag og organisatoriske enheder tættere på hinanden, og vi vil gerne bringe et fokus på kerneopgaven og effekten overfor borgerne endnu tættere ind i opgaveløsningen. Samtidig skal vi lave en organisering, som kan understøtte den frisættelse, kompetenceudvikling og delegering af ansvar, som bør være et grundprincip, hvis vi skal lykkes med de forandringsprocesser, der lægges op til”.
Den nye organisering bygger i hovedtræk på følgende greb:
- Vi sætter fokus på almenområdet for børn og unge – vi skal have så mange borgere som muligt til at blive i det almene fællesskab. Derfor laver vi ét center, der alene har det som sit særlige fokusområde.
- Vi har samtidig brug for at samle kræfterne på hele det specialiserede område (inkl. PPR), også ift. snitfladerne til vores beskæftigelsesindsats, hvor der skal tænkes i helheder med borgeren i centrum. Derfor skaber vi et center, der samler disse funktioner.
- Vi vil gerne styrke vores tværgående sundhedsindsats ved at samle sundheds- og ældreopgaverne i ét center.
- Vi vil gerne optimere på opgaveløsningen i forhold til vores ejendomme. Derfor nedlægges CKEA og drift og vedligehold af vores samlede bygningsmasse samles sammen med kultur- og fritidsområdet, der i det daglige bruger mange af kommunens ejendomme.
- Vi forstærker arbejdet med byudvikling ved at sammenlægge køb/salg af grunde med center for By og Miljø. Samtidig lægges hele beredskabsopgaven også her.
- Vi vil gerne bringe fokus på god borgerservice ind som en tværgående kerneopgave for alle. Derfor samles opgaverne vedrørende borgerservice med kommunens øvrige stabsfunktioner.
”I direktionen tror vi på, at vi - med de input vi har fået, har fundet den bedst mulige model for tilpasning af organisationen, der vil ruste Furesø Kommune til fremtiden. Vi anerkender fuldt ud, at det har været en kort proces, og vi glæder os til at komme ind i vores sædvanlige gode samarbejde, hvor vi i fællesskab skal se på, hvordan vi håndterer opgaverne bedst muligt, inden for de overordnede rammer, der er sat. Hvis der hen ad vejen er noget, der viser sig at være uhensigtsmæssigt i praksis, så justerer vi naturligvis, og vi følger implementeringsarbejdet tæt”, slutter Henrik Studsgaard.