Stærkere fællesskaber i Furesøs folkeskoler
Ny ekstern rapport anbefaler, at Furesø Kommune kan styrke arbejdet med vores børn i skoler og daginstitutioner, så endnu flere børn trives inden for almenområdet.
Knap 90 procent af børnene i Furesøs folkeskoler er i høj trivsel. Karaktererne i Furesøs folkeskoler er høje. Og tusinder af børn går hver uge til fritidsaktiviteter i kommunen. Men ligesom i resten af Danmark, oplever Furesø Kommune, at flere børn og unge ikke trives, og at flere får behov for særlig støtte.
Derfor bad Furesø Kommune i august 2024 analysebureauet Komponent om at analysere, hvordan Furesø arbejder med specialundervisning og inklusion særligt på skoleområdet. Analysen viser, at Furesø har et stort potentiale for at styrke fællesskaberne i almenskolen og prioritere flere ressourcer til at sikre gode og trygge læringsmiljøer for flere.
Arbejdet handler ikke om at spare penge. Og der vil fortsat være børn og unge, som har brug for et specialtilbud. Men hvis arbejdet tilrettelægges anderledes, hvis de dygtige lærere og pædagoger efteruddannes, og hvis der prioriteres flere ressourcer i almenområdet, vil flere børn kunne trives i den almene skole – nogle gange i mindre læringsfællesskaber, andre gange i almindelige klasser med støtte.
Landsdækkende tal viser, at børn, der går i specialtilbud i skolen, sjældnere tager en ungdomsuddannelse og oftere ender uden for arbejdsmarkedet end de børn, der går i almene tilbud.
Læringsmiljøer og fællesskaber skal styrkes
Komponent-rapporten peger på, at Furesø har et godt udgangspunkt for omstillingen.
Kommunen skal skabe endnu bedre dialog på tværs af dagtilbud og skoler for at sikre den gode skolestart for børn med behov for en særlig indsats. Læringsmiljøerne og fællesskaberne i skolerne skal prioriteres, og kommunens Pædagogiske og Psykologiske Rådgivning skal i højere grad ud på skolerne. Kommunen skal desuden gå fra enkeltbarns fokus til fællesskabsfokus.
I februar drøftede byrådet Komponents analyse på et temamøde. I marts er der dialogmøder og samrådsmøder med ledere og repræsentanter for forældre, elever og medarbejdere fra skolerne for at drøfte rapporten. Derefter udarbejder forvaltningen en handleplan med forslag til, hvordan og i hvilket tempo, Furesø Kommune kan arbejde med omstillingen. I april vil politikerne tage stilling til handleplanen.
Når arbejdet med at realisere indsatserne i handleplanen går i gang, vil det ikke blive hastet igennem. Arbejdet vil formentligt strække sig over flere år.
Læs mere om arbejdet med at skabe mere trivsel i skolerne
Kontakt
Center for Dagtilbud og Skole
Stiager 23500 Værløse