Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Handleplaner iværksat efter påbud til bofællesskab

Bofællesskabet Svanepunktet i Furesø Kommune har fået et påbud. Furesø Kommune tager naturligvis påbuddet alvorligt og har iværksat en handleplan for at rette op på forholdene.

Bofællesskabet Svanepunktet er et kommunalt botilbud med 19 boliger i Furesø Kommune målrettet voksne i alderen 18 til 85 år med betydeligt og varigt nedsat psykisk og evt. fysisk funktionsevne. Der er 12 ansatte på Svanepunktet, som blandt andet samarbejder med Furesø Kommunes hjemmepleje, akutteam og rehabiliteringscenter på samme matrikel og med kommunens demenskonsulenterne.

Den 14. februar 2025 fik Bofællesskabet Svanepunktet i Furesø Kommune et påbud i forhold til journalføring og medicinhåndtering.

”Styrelsen for Patientsikkerhed tilser de botilbud og bofællesskaber i landet, som foruden en socialpædagogisk indsats til borgerne også varetager borgernes sundhed, f.eks. ved medicinhåndtering. Vi sætter pris på samarbejdet med styrelsen, og deres professionelle tilgang og systematik er uvurderlig for os, når vi nu skal rette op på procedurer, for at sikre en endnu bedre pleje af vores borgere, som bor i Bofællesskabet Svanepunktet. Vi tager påbuddet og styrelsens kritik af medicinhåndteringen og journalførelsen meget alvorligt og ser frem til et fortsat tæt samarbejde med styrelsen for at sikre et højt niveau af sikkerhed og kvalitet i vores botilbud”, siger centerchef Sara Claces.

Handleplan: Systematisk opfølgning hver 3. måned

”Siden tilsynsbesøget i december, har vi udarbejdet en handleplan for at imødekomme den kritik styrelsen har rejst i påbuddet. Planen sikrer, at vores medarbejdere får de nødvendige redskaber og procedurer på plads for at rette op på journalføringen og medicinhåndteringen. Vores beboere og deres pårørende vil opleve, at de med det øgede fokus på medicinhåndtering og journalføring, fortsat er på et trygt og sikkert botilbud, der prioriterer deres sundhed og velvære”, fortæller centerchef Sara Claces.

Indsatserne i planen rummer blandt andet systematisk opfølgning ved sundhedsfagligt personale hver 3. måned, så man sikrer sig, at der bliver rettet op på bemærkningerne i påbuddet. Det gælder fx at beboerne får den medicin, lægen har ordineret og ikke et alternativ (fx Pamol i stedet for Panodil), og at botilbuddet får dokumenteret målinger (fx måling af temperatur, ordineret medicin etc.) og indsatser undervejs i et sygdomsforløb. Med den løbende opfølgning vil man samtidig kunne afgøre, om der er behov for justering i handleplanen.

Der vil blive fulgt op på arbejdet med handleplanen løbende, ligesom udvalget for Handicap, Social og Psykiatri bliver orienteret om arbejdet. Handleplanen bliver justeret undervejs, hvis behovet opstår. Vi ser også frem til et opfølgende besøg fra Styrelsen for Patientsikkerhed.

Resumé af påbud, Bofællesskabet Svanepunktet, februar 2025

Tilsynsrapport Svanepunktet, Styrelsen for Patientsikkerhed, februar 2025

Kontakt

Center for Beskæftigelse, Forebyggelse og Sociale Indsatser

Stiager 2
3500 Værløse

Ring til os

Modtag nyheder fra Furesø Kommune

Opret nyhedsbrev

Furesø Kommune

Stiager 2
3500 Værløse

CVR-nummer: 29188327
Kommunenummer: 190

Telefontider

Telefonnummer: 7235 4000

Mandag til onsdag kl. 10 til 14
Torsdag kl. 10 til 17
Fredag kl. 10 til 14

Borgerservice

Bestil eller afbestil tid i Borgerservice.

Følg os på de sociale medier

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback