Lærer fra Lille Værløse Skole har skrevet landets næstbedste diplomprojekt
Mette Lindorf Hejn modtog fredag den 15. november Lærerprofessions pris som bevis på, at læreren fra Lille Værløse skole har skrevet landets næstbedste diplomprojekt. Det blev afgjort, da Lærerprofession holdt sin prisfest i København. Hun vandt også en pris for selve formidlingen i projektet.
I begrundelsen for at netop dette projekt er så godt, skriver dommerkomiteen blandt andet:
“Med teorier om motivation, flow, selvbestemmelse og organisationskultur undersøger hun muligheder og barrierer og tilbyder relevante og velunderbyggede bud på undringsbaseret undervisning – til glæde for eleverne og inspiration i det kollegiale fællesskab. Et inspirerende og fagligt overbevisende projekt!”
Hvad får Mette?:
For andenpladsen modtager Mette Lindorf Hejn en statuette, 8.000 kr. sponsoreret af LB Fonden, samt boggaver.
Mette vandt også særpris for formidlingen
Mette Lindorf Hejn modtog også Fagbladet Folkeskolens formidlingspris for sin evne til at formidle stoffet i sit projekt. Det vandt hun et ophold på et Sinaturhotel for.
Det handler projektet om:
Bliver elever mere motiverede, når de undrer sig og stiller spørgsmål, de kan søge svaret på? Sådan lyder et af spørgsmålene i Mette Lindorf Hejns diplomprojekt. Hun har lavet projektet på Københavns Professionshøjskole, som en del af sin diplomuddannelse til naturfagsvejleder.
I projektet introducerer hun den didaktiske metode ”Undringsmodellen”, som grundlæggende støtter eleverne i at undre sig. Bagefter skal de gennem eksperimenter, observationer og interview med eksperter finde mulige svar på deres undren.
”Det er et hjertebarn for mig, at børnene fra de er helt små oplever at arbejde på andre måder end at læse på netbaserede undervisningsportaler. Her skal de selv undersøge noget, hvor vi ikke kender svaret. Den undersøgelsesproces er ønskværdig i naturfagene,” siger læreren, som har undervist på Lille Værløse Skole siden 2017.
Hun afprøvede tilgangen i en 6. klasse, som arbejdede med ”skoven” som tema. Klassen tog i skoven for at vække elevernes nysgerrighed og undren. Det virkede, og eleverne fandt blandt andet på at undersøge, hvorfor egern kan hoppe så let fra træ til træ. Andre ville finde ud af, hvorfor dyreunger ofte bliver født i foråret.
Du kan læse mere om elevernes undren i skoven her:
https://www.folkeskolen.dk/efteruddannelse-kobenhavns-professionshojskole-laererprofessiondk/prisnomineret-vi-skal-bruge-elevers-undren-i-natur/teknologi/4783255
Hvad er Lærerprofession.dk?
Lærerprofession.dk drives af landets professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen i fællesskab. Udover priserne for de bedste diplomprojekter fra lærernes efteruddannelse uddeles der priser til de bedste afslutningsprojekter fra læreruddannelsen. Desuden uddeles en særpris til det bedste projekt om sprog i skolen. Dommerkomiteerne er uafhængige, og medlemmerne er lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og universitetsforskere.
Kontakt
Lille Værløse Skole
Ryetvej 13500 Værløse
Ring til os
Kontakt
Center for Dagtilbud, Skole og Forebyggelse
Stiager 23500 Værløse