Hjem Borger Sundhed og sygdom Fysisk og kronisk sygdom Demens Tilbud til dig med demenssygdom

Tilbud til dig med demenssygdom

For dig der har demens inde på livet

Her kan du læse om kommunens tilbud

Der afholdes Demenscafé en gang om måneden i samarbejde med Frivilligcenter Furesø.

I Caféen er der mulighed for at mødes med andre, der har demenssygdom inde på livet. Der er mulighed for en uformel snak med demensfagligt personale og socialt samvær.

Alle er velkomne – uanset om man selv har en demenssygdom eller på anden vis er berørt af demens.

Programmet ændres fra gang til gang, og det er deltagerne, der kommer i caféen, der bestemmer indholdet.

Deltagelse i Demenscaféen er uforpligtende, og der er ikke tilmelding til caféen. Man dukker blot op den pågældende dag.

Mødetidspunkt: Sidste mandag i måneden kl. 13-15.

Sted: Frivilligcenter Furesø

Stien – Kultur og Aktivitetscenter

Bifrostvej (indkørsel overfor Farum Bytorv fra Paltholmvej)

3520 Farum

Kom ud og bevæg dig i naturen sammen med andre under uformelle rammer.

Tilbuddet er både for dig, der er ramt af en demenssygdom eller dig, der er pårørende. Vi mødes og drikker kaffe inden vi går en tur, og undervejs er der let træning med naturens materialer. Er du dårligt gående er der stadigvæk mulighed for at deltage, da der altid er nogle tilbage for at holde gang i bålet og passe på tingene. Vi afslutter med bål, kaffe og en ristet pølse eller andet spiseligt.

Tilmelding: via demenskoordinator.

Tidspunkt: Vi mødes som udgangspunkt den 2. mandag i måneden kl. 12.30.

Mødested: Mødested oplyses ved henvendelse til demenskoordinator. Det vil altid være et sted i Furesø kommune. Mulige mødesteder er Bavnesletten, Naturskolen ved Fiskebæk, Skolelandbruget i Farum.

Transport: Man har altid mulighed for at bruge Flextur til, at blive kørt til det aktuelle mødested.

Et kursustilbud til dig, der er ramt af demens i let grad.

Formålet med kurset er at styrke hjernens funktioner, når man har fået en demenssygdom.
Træningen er med til at vedligeholde og træne det, du allerede kan og styrke det, der kan være en udfordring i hverdagen. Metoden er velafprøvet og viser forbedring af sprog, orientering og hukommelse. Kurset medvirker samtidig til at skabe et fællesskab med andre, tro på egne evner og masser af gode grin.

CST foregår i en gruppe, som ledes af uddannet personale på Aktivitets-og forebyggelsescenter Skovgården.

Sted: Aktivitets- og Forebyggelsescentret Skovgården, Skovgården 1, 3500 Værløse.

Hvornår: Kurset udbydes 2 gange årligt og består 12 kursusgange med 1 mødedag ugentligt.

Tilmelding: via demenskoordinator

For dig der ønsker at fortsætte et aktivt liv med en demenssygdom

Aktivitets- og Forebyggelsescentret Skovgården

Der tilbydes en bred vifte af aktiviteter med forskelligt indhold af kreativt hobbybetonet og kulturel art samt forskellige tilbud om motion og bevægelse. Desuden arrangerer vi en bred vifte af underholdende arrangementer, fester og udflugter. Det sociale og netværksskabende samvær er centrum for det hele.

For at deltage i centrets tilbud, skal du kunne klare dig selv.

Der er brugerbetaling på alle holdaktiviteter og arrangementer.

Skovgården har sin egen café, hvor du foruden kage, brød og kaffe kan købe dagens varme ret eller smørrebrød.

Du er velkommen til at besøge Skovgården i åbningstiden eller deltage i en af vores planlagte rundvisninger.

Du kan læse mere på Skovgården

Gedevasevang

Der foregår mellem 20 og 25 faste aktiviteter om ugen. Der er samtidig mange skiftende arrangementer f.eks. foredrag, film, ture, kulturelle og oplysende besøg. Desuden er der ofte arrangementer om søndagen, der er helt brugerstyret. Det kan for eksempel være fællesfrokost, bankospil eller søndagsmatiné.

Gedevasevang har også ferierejser til ind- og udland.

Hvert forår arrangeres der temadage eller minihøjskole, og første søndag i december er der stort julemarked.
For at deltage i centrets tilbud, skal du kunne klare dig selv.

Du kan læse mere på Gedevasevangs hjemmeside

Aktivitetscenter Lillevang

Et visiteret aktivitetstilbud til dig, som sætter pris på aktiviteter og socialt samvær med andre og har behov for, at personalet yder støtte og hjælp efter dit behov.
Der er mulighed for transport til tilbuddet, hvor du bliver afhentet ml. kl. 9-10 og kørt hjem kl. 14.30-14.45. Der spises frokost sammen med de andre deltagere. Aktivitetscentret har åbent i alle hverdage. Der aftales hvilke faste dage, du kommer i Aktivitetscentret.

Du kan henvende dig til visitationen i Furesø Kommune eller til demenskoordinatoren med henblik på mulighed for visitering til Aktivitetscenter Lillevang.

Der er en egenbetaling for mad og drikke.

Adresse: Lillevænget 1, 3520 Farum
Telefonnummer: 7216 4377

KomUd i skolelandbruget i Farum

Object reference not set to an instance of an object.

Demenskoordinator

demens@furesoe.dk

Visitationen

Åbningstider