Hjem Borger Sundhed og sygdom Fysisk og kronisk sygdom Demens Her kan jeg finde mere information

Her kan jeg finde mere information

Læs blandt andet om demenssymbolet og Alzheimerforeningens demenslinie

Demenssymbolet

Læs om det nationale demenssymbol og find ud af, hvordan du kan få fingrene i symbolet.
Det nationale demenssymbol - en håndsrækning – er et frivilligt hjælpeværktøj til dig, der har en demenssygdom
Symbolet fås i en kit-løsning som består af 5 genstande: pin/nål, nøglering, klistermærker og en nøglesnor med kort.

Kontakt demenskoordinator for udlevering af et demenskit.

Det er også muligt at bestille et demenskit hos:

•    Ældresagen Ældre Sagen Webshop

•    Alzheimerforeningen Alzheimershop

Demenssymbolet er gratis, men du skal selv betale for porto og levering.

Alzheimerforeningen

Alzheimerforeningen er en medlemsorganisation, der har til formål at sikre bedre vilkår for mennesker med demens og deres pårørende.
De rådgiver, informerer og støtter forskning i demenssygdomme.
Du kan tilgå deres hjemmeside her: Alzheimerforeningen
Hos Alzheimerforeningens rådgivning, Demenslinien, kan du få hjælp med svar på spørgsmål om alt fra demenssygdomme, hverdagssituationer med demens til jura og rettigheder.
Demenslinjen – telefonnummer 5850 5850

Nationalt Videnscenter for Demens

Faktaark

På Nationalt Videnscenter for Demens kan du læse mere om demens, forebyggelse, behandling mv.
Nationalt Videnscenter for Demens har bl.a. korte fakta-ark, der kort beskriver forskellige emner i forbindelse med demens.
FX: demenssygdomme, symptomer på demens, behandling af demens, hverdagen med demens, lev sundt med demens, bilkørsel og demens og flere emner i berøring med livet med demens.
Du kan finde de forskellige fakta-ark her (nyt vindue)

Hæfter til pårørende og dig med en demenssydom

Har du demens, kan du her finde information om din sygdom og få gode råd til at håndtere hverdagen. Læs gerne hæfterne sammen med familie og venner. Det kan give jer en fælles forståelse af dine symptomer og mulighed for at tale om, hvordan I sammen kan klare forskellige hverdagssituationer.

Du kan finde de forskellige hæfter her: Hæfter til dig med en demenssygdom

Er du pårørende kan du finde information, inspiration og vejledning om blandt andet kommunikation, livet med demens i egen bolig og i plejebolig, love og regler når skal handle på vegne af en anden samt psykologiske udfordringer og reaktioner.

Du kan finde de forskellige hæfter her: Hæfter til pårørende

Du har altid mulighed for at kontakte din demenskoordinator for yderligere hjælp og rådgivning.

Appen "Viden om demens"

Appen 'Viden om Demens' er for alle, der arbejder med omsorg, støtte og pleje af mennesker med demens. Find info om appen her: Nationalt Videnscenter for Demens - appen "Viden om demens"

Object reference not set to an instance of an object.

Demenskoordinator

demens@furesoe.dk

Visitationen

Abonnér på nyt fra furesoe.dk