Skip til hoved indholdet

Rengøring

Inden du søger om hjælp til praktiske opgaver, er det vigtigt, at du overvejer, om du kan løse opgaverne på en anden måde end du plejer.  Kan du bruge andre redskaber til rengøring - f.eks. bruge en robotstøvsuger i stedet for en almindelig støvsuger eller bruge et moppesystem i stedet for klud og gulvskrubbe? Du kan også prøve at dele rengøringsopgaverne op over flere dage, så du f.eks. gør stuen ren én dag, soveværelset en anden, badeværelset en tredje dag osv.

De 6 trin du skal igennem, når du søger om rengøring

1. Kontakt Visitationen

Visitationen
Stiager 2
3500 Værløse
Tlf.: 7235 5630

Åbningstider
Mandag til fredag kl. 10-14
Torsdag kl. 10-17

Du kan skrive til os via digitalpost (borger) - det gør du ved at gå nederst på denne side i kontaktboksen og trykket på linket.

Hvis du er fritaget fra digital post, har du mulighed for at sende en mail til Visitationen på visitationen@furesoe.dk. Du skal dog være opmærksom på, du ikke bør sende personlige oplysninger via denne mailadresse.

Du kan også sende os et fysisk brev til os.

1. Kontakt Visitationen

Visitationen
Stiager 2
3500 Værløse
Tlf.: 7235 5630

Åbningstider
Mandag til fredag kl. 10-14
Torsdag kl. 10-17

Du kan skrive til os via digitalpost (borger) - det gør du ved at gå nederst på denne side i kontaktboksen og trykket på linket.

Hvis du er fritaget fra digital post, har du mulighed for at sende en mail til Visitationen på visitationen@furesoe.dk. Du skal dog være opmærksom på, du ikke bør sende personlige oplysninger via denne mailadresse.

Du kan også sende os et fysisk brev til os.

2. Besøg hjemme hos dig

For at kunne vurdere hvorvidt du er berettiget til hjælpen kan det det være relevant at aftale et besøg.

2. Besøg hjemme hos dig

For at kunne vurdere hvorvidt du er berettiget til hjælpen kan det det være relevant at aftale et besøg.

3. Udrednings- og rehabiliteringsforløb

Furesø Kommune har en rehabiliterende tilgang til dig som Furesø borger. Når du søger om hjælp og støtte til rengøring, vurderer vi først, om du igen kan blive i stand til at blive helt eller delvist selvhjulpen på sigt. Hvis du vurderes i målgruppen for et rehabiliterende forløb henvises du til det vi kalder et udredning og rehabiliteringsforløb (URT). 

3. Udrednings- og rehabiliteringsforløb

Furesø Kommune har en rehabiliterende tilgang til dig som Furesø borger. Når du søger om hjælp og støtte til rengøring, vurderer vi først, om du igen kan blive i stand til at blive helt eller delvist selvhjulpen på sigt. Hvis du vurderes i målgruppen for et rehabiliterende forløb henvises du til det vi kalder et udredning og rehabiliteringsforløb (URT). 

4. Vi vurderer om du er berettiget

Hvis du ikke selv er i stand til at udføre rengøring, kan du få hjælp via kommunen. Det er en forudsætning, at du ikke selv kan udføre opgaven på grund af:

  • midlertidigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer

Kommunen skal foretage en konkret vurdering af din samlede situation.

Der skal ske en løbende revurdering af hjælpen, således at den tilpasses efter dine behov.

4. Vi vurderer om du er berettiget

Hvis du ikke selv er i stand til at udføre rengøring, kan du få hjælp via kommunen. Det er en forudsætning, at du ikke selv kan udføre opgaven på grund af:

  • midlertidigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer

Kommunen skal foretage en konkret vurdering af din samlede situation.

Der skal ske en løbende revurdering af hjælpen, således at den tilpasses efter dine behov.

5. Du modtager et afgørelsesbrev

Du vil modtage et afgørelsesbrev i din digitale postkasse.

Du er meget velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til afgørelsen, eller hvis du er utilfreds med behandlingen af din ansøgning. Vi lærer rigtig meget af tilbagemeldinger fra Furesøs borgere, og i Visitationen tror vi på, at vi når længst med en god dialog. Vi skal have modtaget din klage senest 4 uger, efter at du har modtaget denne afgørelse. 

Når vi har modtaget din klage, ser vi på sagen igen inden for 4 uger. Hvis vi ikke ændrer vores afgørelse, sender vi din klage og de øvrige akter videre til behandling i Ankestyrelsen. Du vil samtidig modtage besked om, at klagen er videresendt.

5. Du modtager et afgørelsesbrev

Du vil modtage et afgørelsesbrev i din digitale postkasse.

Du er meget velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til afgørelsen, eller hvis du er utilfreds med behandlingen af din ansøgning. Vi lærer rigtig meget af tilbagemeldinger fra Furesøs borgere, og i Visitationen tror vi på, at vi når længst med en god dialog. Vi skal have modtaget din klage senest 4 uger, efter at du har modtaget denne afgørelse. 

Når vi har modtaget din klage, ser vi på sagen igen inden for 4 uger. Hvis vi ikke ændrer vores afgørelse, sender vi din klage og de øvrige akter videre til behandling i Ankestyrelsen. Du vil samtidig modtage besked om, at klagen er videresendt.

6. Valg af leverandør

Der er frit valg af leverandør:

Omsorg Sjælland
Tlf. 5943 9600 - tast 5.
mail@omsorgsjaelland.dk
Læs mere på: Omsorg Sjælland - vi har tid Omsorg Sjælland (omsorgsjaelland.dk) 

Hjemmeplejen kan hverdage mellem 8-9:30 + 12:30-14 kontaktes på følgende telefonnumre: 
Hjemmepleje Farum: 7235 5749
Hjemmepleje Værløse: 7235 5729
Aften Værløse og Aften Farum 7235 5724

Bemærk: Der gælder et varsel på 6 dage for skift af leverandør.

6. Valg af leverandør

Der er frit valg af leverandør:

Omsorg Sjælland
Tlf. 5943 9600 - tast 5.
mail@omsorgsjaelland.dk
Læs mere på: Omsorg Sjælland - vi har tid Omsorg Sjælland (omsorgsjaelland.dk) 

Hjemmeplejen kan hverdage mellem 8-9:30 + 12:30-14 kontaktes på følgende telefonnumre: 
Hjemmepleje Farum: 7235 5749
Hjemmepleje Værløse: 7235 5729
Aften Værløse og Aften Farum 7235 5724

Bemærk: Der gælder et varsel på 6 dage for skift af leverandør.

Støvsuge

  • Hvis du synes, at din støvsuger er tung eller svær at trække med rundt, kan du f.eks. overveje at:
  • Købe en robotstøvsuger eller en 2-i-1 støvsuger, som er nemmere at håndtere
  • Lade støvsugeren gøre arbejdet. Kør langsomt med den, og undgå at trykke
  • Lade din støvsuger stå fremme - så du undgår at skulle løfte den ind og ud af et skab
  • Skrue ned for sugestyrken - så kører den lettere, og du skal ikke bruge så mange kræfter
  • Sidde ned til støvsugning
  • Sætte møbelbørsten for enden af det lange støvsugerrør, så du kan nå fodpaneler og evt. spindelvæv i loftshøjde.

Vaske gulv

Hvis du synes, at det er svært at vride en klud eller bøje dig ned for at nå gulvspanden, kan du f.eks. overveje at:

  • Anskaffe et gulvmoppesystem, hvor der er monteret en vrider. Du undgår herved at skulle vride klude. En moppe kan også bruges til f.eks. at rengøre fliser, skabslåger og lofter
  • Sætte gulvspanden på en stol, op i køkkenvasken eller bruge vasken som spand. Du undgår herved at skulle bøje dig
  • Bruge en gribetang til f.eks. at tage klude op af en spand med – Sådan undgår du at skulle bøje dig.

Skifte sengelinned

Hvis du synes, at det er svært at skifte sengelinned, kan du f.eks. overveje at:

  • Bruge stræklagner med elastik rundt i kanten. De er lettere at lægge på
  • Bruge en topmadras oven på madrassen. Det gør det mindre tungt at håndtere, når lagnet skal på
  • Sidde ned, når du skal skifte dyne- og pudebetræk

Tørre støv af

Hvis du synes, det er svært at tørre støv af på høje møbler og ved gulvet, kan du f.eks. overveje at:

  • Bruge en støvekost med et langt skaft
  • Bruge en handske beregnet på at tørre støv af
  • Bruge en gribetang

Vaske tøj

Hvis du synes, at det er svært at klare vasketøjet, kan du f.eks. overveje at:

  • Få din vaskemaskine højere op, så du undgår at skulle bukke dig
  • Flytte din vaskemaskine, hvis den står i kælderen, og du har svært ved at gå på trapper
  • Bruge tørretumbler
  • Bruge et tørrestativ, som du kan nå, uden at du skal strække dig og løfte armene
  • Bruge klemmer med stort greb, når du hænger tøj op
  • Lægge tøj sammen, når du sidder ved et bord

Vaske op

Hvis du synes, at det er svært at klare opvasken, kan du f.eks. overveje at:

  • Bruge klude og svampe i stedet for opvaskebørste
  • Sætte opvasken i blød, så den er lettere at rengøre
  • Bruge et stativ, så det, du vasker op, kan lufttørre
  • Anskaffe en opvaskemaskine eller bordopvaskemaskine

Hvis du ønsker at ansøge om rengøring eller anden hjemmehjælp kan du, eller dine pårørende, kontakte Visitationen via sikker post eller tage telefonisk kontakt.

Hos Visitationen giver vi dig generel vejledning og vurderer, om der kan træffes afgørelse i din sag, når du henvender dig.

Har vi brug for flere oplysninger i din sag, for at vi kan træffe afgørelse, indhentes de enten ved et møde med dig eller skriftligt fra eksempelvis sygehus eller speciallæge.

Vi vejleder dig naturligvis også, hvis du ønsker at klage over en afgørelse.

Rehabiliteringsforløbet vil foregå i et samarbejde mellem dig og en terapeut fra Genoptræningscentret. Det er muligt ligeledes at inddrage dine pårørende i forløbet, hvis du ønsker dette. Du vil blive kontaktet af en terapeut, og sammen vil I få aftalt forløbet, herunder de konkrete mål.

Hvis der er behov for opfølgning og justeringer i det planlagte forløb og den hjælp, du modtager, vil det ske i et samarbejde med dig.

Hvis det er nødvendigt for at nå dine mål, vil du også få stillet hjælpemidler til rådighed. Du skal dog være opmærksom på, at hjælpemidlerne skal leveres tilbage til kommunen, senest når rehabiliteringsforløbet er gennemført.

Når du har gennemført rehabiliteringsforløbet, vil Visitationen træffe afgørelse om hvorvidt du er berettiget til hjælpen.


Alt efter hvad du vurderes berettiget til, kan rengøring eksempelvis omfatte:

• Skifte sengetøj
• Tørre støv af på frie flader i højder der kan nås, fx reoler, vindueskarme og lignende
• Vaske gulv i stue, entré, soveværelse, badeværelse og køkken
• Rengøre toilet og håndvask
• Aftørring af køkkenlåger og borde
• Støvsuge tæpper, gulve og møbler, du bruger ofte.

Hvis du er forhindret i at modtage besøget som aftalt i hjemmet, skal du melde afbud. Det skal ske direkte til hjemmeplejen i telefontiden som er 8-9.30 og fra 12.30-14. Der kan aftales et eventuelt erstatningsbesøg med dig.

Hvis du aflyser senest dagen før, hjælpen skulle være leveret, kan du sammen med hjemmeplejen aftale nyt besøg. Hvis afbuddet til hjemmeplejen sker samme dag, som den skal leveres, tilbydes der kun erstatningsbesøg, hvis der er tale om en uforudset årsag. 

Hvis hjemmeplejen aflyser et besøg til praktisk hjælp, vil du altid blive tilbudt et erstatningsbesøg inden for en uge.

Vær opmærksom på, at hvis du ikke har meldt afbud til et besøg og hjemmeplejen møder op til en aflåst dør og ikke kan komme i telefonisk kontakt med dig, vil der evt. blive tilkaldt en låsesmed for at kunne komme ind og sikre, at du ikke er i en hjælpeløs tilstand. Regningen for låsesmed vil blive sendt til dig.

Læs Lov om social service, kap. 16. §83 og §83a,

Skyd genvej til

Kontakt

Visitationen

Stiager 2
3500 Værløse

Ring til os

Modtag nyheder fra Furesø Kommune

Opret nyhedsbrev

Find os

Furesø Kommune
CVR-nr.: 29188327
Kommunenummer: 190

Telefon: 7235 4000

Furesø Kommunes telefontider

Mandag - onsdag 10 - 14
Torsdag 10 - 17
Fredag 10 - 14

Besøg i Borgerservice

Ved fysisk fremmøde skal du bestille tid i Borgerservice

Følg os på de sociale medier

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback