Skip til hoved indholdet

Borgerrådgiver

Få den hjælp du har brug for. Kontakt borgerrådgiveren!

Furesø Kommunes borgerrådgiver er uvildig og neutral og kan hjælpe dig, hvis du har problemer med din sag i kommunen. ​

I Furesø Kommune har vi en borgerrådgiver. Hun hedder Vibeke Krohn og er jurist. Hun er en uvildig fagperson. Hun hjælper borgere som dig, der henvender sig med spørgsmål eller klager over kommunens sagsbehandling eller samarbejdet med kommunen.

Borgerrådgiveren kaldes også en “kommunal ombudsmand”, fordi hun er uvildig og neutralt undersøger de henvendelser, hun modtager.

Borgerrådgiveren kan også være en slags vejviser i det kommunale system. Paragraffer og procedurer, kan være svære at gennemskue. Men hun kender dem og kan vise dig vej igennem. Hun kan også hjælpe med henvendelser til kommunen, og hun kan støtte dig i forbindelse med et møde med din sagsbehandler.

Er du i dialog med borgerrådgiveren, bliver du inddraget og behandlet ligeværdigt. Der kastes lys på de forhold, hvor der er “knuder” i kommunikationen og samarbejdet med kommunens medarbejdere.

Borgerrådgiveren går ikke videre med din henvendelse eller sag, før du har anmodet om det og givet din accept.

Borgerrådgiveren tager altid din henvendelse alvorligt, og hun har tavshedspligt. Det betyder, at du kan tale frit med hende og fortælle om bekymringer og frustrationer uden, at andre hører om det.

Her møder du borgerrådgiveren

Du kan booke et møde på Furesø Rådhus, Stiager 2, 3500 Værløse ved at sende en e-mail til borgerrådgiveren og lave en aftale.

Du finder kontaktinformationer nederst på siden.

Om rådgivningen

Borgerrådgiveren kan blandt andet hjælpe med at vurdere om:

  • kommunen har behandlet din sag rigtigt
  • medarbejdernes håndtering af sagen har været passende i forhold til situationen
  • kommunen løser sine praktiske opgaver som loven beskriver det (på områderne inden for eksempel ældrepleje, undervisning i skolerne, børnepasning i institutionerne osv.)
  • kommunen diskriminerer
  • kommunens sagsbehandling og betjening kan forbedres.

Borgerrådgiveren kan ikke hjælpe dig med, at:

  • få ændret en afgørelse, som kommunen har truffet
  • klage over sager, som andre klageinstanser tager sig af
  • klage over sager, der er sendt til ombudsmanden, de kommunale tilsynsmyndigheder eller domstolene
  • klage over politiske beslutninger, for eksempel serviceniveau
  • behandle henvendelser vedrørende forhold, som er ældre end 1 år. I særlige situationer kan borgerrådgiveren dog vurdere, at der er grundlag for at realitetsbehandle henvendelsen, selvom forholdet er mere end 1 år gammel.  

Borgerrådgiveren kan ikke gå ind i sager om privatretlige forhold eller i sager om medarbejderes ansættelsesforhold i kommunen.

Du vil modtage en skriftlig kvittering inden for 5 arbejdsdage, når du har skrevet til borgerrådgiveren. Det betyder ikke, at borgerrådgiveren har kigget på og færdigbehandlet din henvendelse inden for fem arbejdsdage.

Vær opmærksom på at der i perioder med ferie eller sygdom kan være længere ventetid.

Alle personlige oplysninger bliver registreret efter EU's databeskyttelsesforordning (2016/679/EU) og databeskyttelsesloven (lov nr. 502 af 23. maj 2018).

Borgerrådgiveren registrerer som udgangspunkt navn og adresse på alle, som henvender sig/klager til borgerrådgiveren, i det elektroniske register.

Borgerrådgiveren registrerer også i et vist omfang personer, som er omtalt i en klage.

Ofte har borgerrådgiveren brug for flere oplysninger end dem, der modtages med henvendelsen/klagen. Derfor beder borgerrådgiveren enten borgeren (klageren) eller Furesø Kommunes forvaltning om at sende det skriftlige materiale, der findes i sagen. 

Furesø Kommune (repræsenteret ved borgerrådgiveren) er dataansvarlig for behandlingen af dine oplysninger i denne sag. Du kan til enhver tid klage over behandlingen til Datatilsynet, som tjekker overholdelsen af databeskyttelses­reglerne.

Furesø Kommune har en Databeskyttelsesrådgiver, som rådgiver kommunen.

Følsomme eller fortrolige personoplysninger, til borgerrådgiveren, databeskyttelsesrådgiver eller kommunen i øvrigt, anbefaler vi, at du sender via Digital Post.

Vibeke Krohn er uddannet jurist fra Københavns Universitet i 2000.

Vibeke har mange års erhvervserfaring fra blandt andet Ankestyrelsen og kommunerne.

Som borgerrådgiver har hun særligt fokus på at sikre, at myndighederne træffer korrekte juridiske afgørelser i et sprog, som borgerne kan forstå.

Derudover har Vibeke arbejdet for at sikre, at borgerne bliver medinddraget i sagsbehandlingen, og at borgerne føler sig set, hørt og forstået.

Mød Furesø Kommunes borgerrådgiver

Vibeke Krohn er Furesø Kommunes borgerrådgiver. Hun kan hjælpe og vejlede dig, hvis du ikke er tilfreds med Furesø Kommunes behandling af din sag. Borgerrådgiveren er uvildig og har tavshedspligt efter gældende lovgivning. 

Klagemuligheder Tider for sagsbehandling

Kontakt

Borgerrådgiver

Stiager 2
3500 Værløse

Ring til os

Tilmeld nyhedsbrev, eller indsend feedback

Opret dit abonnement her Giv os feedback

Find os

Furesø Kommune
CVR-nr.: 29188327
Kommunenummer: 190

Telefon: 7235 4000

Furesø Kommunes telefontider

Mandag - onsdag 10 - 14
Torsdag 10 - 17
Fredag 10 - 14

Besøg i Borgerservice

Ved fysisk fremmøde skal du bestille tid i Borgerservice

Følg os på de sociale medier