Skip til hoved indholdet

Identitetstyveri

Banker og offentlige myndigheder vil ikke uopfordret bede dig om at overføre penge eller om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller opkald.

Det er identitetstyveri, når personlige oplysninger bliver stjålet og/eller misbrugt.

Identitetstyveri dækker altså både over, at nogen ulovligt tilegner sig en andens oplysninger, og at nogen misbruger disse oplysninger til fx at optage lån, købe ting eller chikanere på forskellig måde. De personlige oplysninger kan fx være CPR-nummer, adgangskoder, sundhedsoplysninger eller andre følsomme persondata.

Vær opmærksom på at Digitale svindlere udgiver sig ofte for at være fra banken eller en myndighed, når de forsøger at lokke personlige oplysninger ud af borgere. Svindlerne kan virke troværdige og være svære at gennemskue. Husk altid på at banker og offentlige myndigheder vil ikke uopfordret bede dig om at overføre penge eller om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller opkald.

Det er ikke identitetstyveri, hvis nogen opsnapper en andens kreditkort oplysninger og misbruger dem.

En markering om kreditadvarsel vil være et signal til virksomhederne om at være særlig opmærksomme i forbindelse med deres identitetskontrol, før der ydes lån eller kredit.

Gode råd om digital svindel
Gå til borger.dk
Markering om kreditadvarsel i CPR kan være med til at sikre dig mod identitetsmisbrug

Læs mere om selvbetjeningsmulighederne

Du skal selv indsætte eller fjerne markering om kreditadvarsel i CPR via selvbetjeningsløsningen.

Hvis du ikke har mulighed for at betjene dig selv på nettet, kan du få hjælp i kommunens borgerservice. Husk at bestille tid.

Du skal være fyldt 15 år for at indsætte eller fjerne en kreditadvarsel i CPR.

Kreditadvarsel er en markering i CPR om, at du ønsker at advare mod, at der ydes lån og kredit i dit navn.

Virksomheder med en berettiget interesse kan få besked fra CPR om markering om kreditadvarsel.

En markering om kreditadvarsel vil være et signal til virksomhederne om at være særlig opmærksomme i forbindelse med deres identitetskontrol, før der ydes lån eller kredit.

I mange tilfælde vil det være relevant at give afslag på lån eller kredit, fordi virksomheden har mistanke om, at den, der ønsker lån eller kredit, ikke er den, som vedkommende udgiver sig for at være. På den måde kan konkrete tilfælde af identitetsmisbrug forhindres.

Det er frivilligt, om en virksomhed ønsker at få besked om markering om kreditadvarsel fra CPR. Mange virksomheder, som yder lån eller kredit, lider tab i forbindelse med identitetsmisbrug, så det vil også være i virksomhedernes interesse at modtage besked om markering om kreditadvarsel.

Mange virksomheder vil skulle tilrette egne it-systemer, før de kan tilgå oplysning om kreditadvarsel i CPR.
Effekten af en kreditadvarselsmarkering forventes således at stige i takt med, at virksomhederne tilretter deres it-systemer.

Myndigheder kan også få besked om markering om kreditadvarsel i CPR.

Du kan læse mere om kreditadvarsel på CPR-kontorets hjemmeside

Det er frivilligt, om du ønsker at få indsat en markering om kreditadvarsel i CPR.

Markering af kreditadvarsel kan fx være relevant, hvis du har mistet dit pas eller kørekort og er bekymret for, at det vil blive brugt til identitetsmisbrug.

Der kan fx være tale om, at en identitetstyv udgiver sig for at være dig ved at vise dit pas i forbindelse med køb af en mobiltelefon på afbetaling.

Det kan også være, at du allerede har været udsat for identitetsmisbrug og nu ønsker at forhindre, at det sker igen.

Når du har indsat en markering om kreditadvarsel i CPR, kan du opleve, at det kan være sværere for dig at opnå lån eller kredit hos virksomheder.

Det kan du undgå ved at ophæve markeringen om kreditadvarsel, før du søger om lån eller kredit.

Du kan altid indsætte markeringen igen efterfølgende.

Hvis du gerne vil hjælpe en anden med at indsætte og ophæve markering af kreditadvarsel i CPR, kan du anmode om Digital Fuldmagt.

Skrevet af CPR-Kontoret

Lovgivning

Læs også

På borger.dk

Andre sider

Kontakt

Borgerservice og KontaktCenter

Bymidten 48
3500 Værløse
Furesoe@furesoe.dk

Ring til os

Modtag nyheder fra Furesø Kommune

Opret nyhedsbrev

Find os

Furesø Kommune
CVR-nr.: 29188327
Kommunenummer: 190

Telefon: 7235 4000

Furesø Kommunes telefontider

Mandag - onsdag 10 - 14
Torsdag 10 - 17
Fredag 10 - 14

Besøg i Borgerservice

Ved fysisk fremmøde skal du bestille tid i Borgerservice

Følg os på de sociale medier

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback