Om bidrag
Om bidrag
Som noget nyt sendes der fremover én årlig opkrævning af bidrag fra 1. januar 2025
Fra 1. januar 2025 opkræves ejendomsbidrag i én rate årligt, som forfalder første hverdag i januar. Det vil sige, at der ikke som tidligere kommer en opkrævning til betaling i juli, men at hele årets bidrag betales i januar.
Dette er vedtaget af Byrådet i Furesø Kommune i efteråret 2024.
Du modtager som sædvanligt en bidragsopgørelse for 2025 i starten af december 2024.
Indbetalingskortet sendes umiddelbart kort efter. Her kan du se, hvad du skal betale for bidrag i hele år 2025.
Betalingen vil være oplyst nederst i én samlet rate, i stedet for i to rater som tidligere.
Det er fortsat ejeren af ejendommen pr. 1.januar 2025, der skal betale for hele året.
Betalingsform og eventuelle tilmeldinger til automatisk betaling fortsætter uændret.
Alle ejere af en ejendom modtager et indbetalingskort, medmindre der er tilmeldt til automatisk betaling. Automatisk betaling er enten Betalingsservice eller MobilePay.
Hvis der står ”kopi” på dit indbetalingskort, kan det kun bruges til indbetaling. For at tilmelde til automatisk betaling, skal det originale indbetalingskort anvendes.
Fakturaen skal kun betales én gang pr. ejendom.
Du kan også betale via kommunens selvbetjeningsløsning www.furesoe.dk/mitbetalingsoverblik. Her kan du også tilmelde dig til automatisk betaling. Kun indehaveren af den originale opkrævning kan tilmelde sig.
Det kan betale sig at betale til tiden. Betaler du senere end sidste rettidige betalingsdato, tilskrives der renter pr. påbegyndt måned, fra forfaldsdatoen. Derefter sendes der rykkerskrivelser til alle ejere, hvor der tillægges et rykkergebyr. Hvis du efter 2 rykkerskrivelser forsat ikke har betalt, vil Furesø Kommune videresende gælden til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.
Har du kun skyldige renter og gebyr, vil de ikke blive opkrævet særskilt, men sammen med fremtidige rater af ejendomsbidrag.
Beregning af rottebekæmpelsesgebyr er i år ændret i forhold til BEK nr. 991 af 21. august 2024, så man nu skal betale en enhedspris for de første 250 kvm BBR areal + ½ enhedspris for de resterende kvm BBR areal + en fast afgift pr. ejendom.
Det opkræves som ét samlet beløb.
Alle ejendomme skal betale rottebekæmpelsesafgift.
Furesø Kommune opkræver gebyr for skorstensfejning på vegne af skorstensfejerne.
Har du spørgsmål til skorstensfejning eller opkrævning af denne, skal du henvende dig til din skorstensfejer.
Skorstensfejer i Værløse - Marc Bring Zepernick, telefonnummer 44 92 25 85, marc@skorstensfejer.nu
Skorstensfejer i Farum - Jørn Ystrøm, telefonnummer 48 28 03 31, jy@skorstensfejeren.dk
Furesø Kommune opkræver gebyrer til dækning af omkostningerne til håndtering af affald fra husholdninger.
Hvis du har spørgsmål til det opkrævede beløb, kan du kontakte kundeservice, Vestforbrænding på mail: kundeservice@vestfor.dk eller på telefon: 70 25 70 60.
Regulering af affaldsgebyr for tidligere år opkræves/udbetales særskilt i starten af 2025.
Her kan du læse mere om affald og genbrug: www.furesoe.dk/borger/affald-og-genbrug, hvorfra du også bliver henvist til en selvbetjeningsløsning.
Har du spørgsmål til affaldsgebyrer og betaling, skal du kontakte Vestforbrænding.
Kontaktoplysninger til Vestforbrændings kundeservice: mail kundeservice@vestfor.dk eller telefon: 70 25 70 60.
Affaldsgebyrer
Grundgebyret dækker adgang til genbrugsstationer, kuber, storskraldsordninger, indsamling af affald til genanvendelse og administration.
Beholdergebyret dækker indsamling af restaffald og madaffald.
Fra 2024 modtager du ikke længere en ejendomsskattebillet fra din kommune. Det skyldes, at ejendomsskatten fremover betales via skatten og fremgår af din forskudsopgørelse.
Du vil i stedet modtage en bidragsopgørelse fra din kommune for betaling af forbrugsafgifter for 2024 (renovation, skorstensfejer og rottebekæmpelse).
Hvis du har ændret dine affaldsordninger i 2023, vil du modtage en ny, revideret ejendomsskattebillet for 2023, hvor dine affaldsgebyrer er reguleret. Din kommune forventer at sende de nye skattebilletter ud til de borgere, som skal reguleres i løbet af 1. kvartal 2024.
Dit affaldsgebyr for 2025 opkræves på en bidragsopgørelse fra kommunen.
Gebyrerne er en fast forudbetaling for 2025. Det vil sige, at dit gebyr er fastsat efter de affaldsordninger du er tilmeldt, når vi laver opgørelsen.
Hvis du har ændret din affaldsordning, vil du ikke modtage en revideret bidragsopgørelse for 2024 på nuværende tidspunkt.
Kommunen opgør reguleringer i løbet af 1. kvartal 2025.
Hvis du mener, at din opkrævning er forkert, skal du kontakte Vestforbrændings Kundeservice, som derefter vil behandle din sag. Find kontaktoplysninger på www.vestfor.dk eller ved at klikke her.
Hvis der er tale om en fejl, kan gebyret reguleres inden næste opgørelse.
Hvis du har ændret din affaldsordning i efteråret eller senere, er det ikke en fejl, at du bliver opkrævet efter din gamle ordning. Er der en prisforskel, bliver forskellen først reguleret i 1. kvartal 2025.
Alle ejendomme i kommunen skal betale grundgebyr.
Du kan kun fritages for beholdergebyret, hvis der ikke er et hus på grunden, eller hvis huset er erklæret ubeboeligt.
Hvis du ønsker fritagelse, skal du kontakte Vestforbrændings Kundeservice. Find kontaktoplysninger på www.vestfor.dk eller ved at klikke her.
Fritagelsen gælder fra det tidspunkt, vi har behandlet din sag.
Kontakt
Team Betaling
Stiager 23500 Værløse