Hjem Borger Bolig Ejerbolig Bidrag Lån til stigning i grundskyld (indefrysningsordningen)

Lån til stigning i grundskyld (indefrysningsordningen)

I forbindelse med regeringens boligudspil ”Tryghed for boligejerne” i 2018 blev der indført en indefrysningsordning. Det betyder, at har du en stigning i din grundskyld, får du indefrosset stigningen.

Hvis din grundskyld stiger, bliver du automatisk tilmeldt indefrysningsordningen.

Du skal betale det indefrosne beløb, hvis ejendommen skifter ejer.

Sælger modtager automatisk opkrævningen fra kommunen.

Skatteforvaltningen vil oprette et nyt lån til dig fra 01.01.2024

Fra januar 2024 overgår ordningen med lån til stigning i grundskyld til Skatteforvaltningen.

Du vil derfor fremadrettet have et ”gammelt” lån hos kommunen for tidligere år og et nyt hos Skatteforvaltningen for de kommende år.

Hvis du hidtil har indefrosset din grundskyld hos kommunen, vil låneordningen automatisk fortsætte med de nye skatteregler.

Hvis du ikke ønsker at fortsætte din indefrysning, kan du framelde den på din forskudsopgørelse.

Skatteforvaltningen har gjort opmærksom på, at der fra januar 2024 vil blive tilskrevet renter til lån til stigning i grundskyld.

Dit nye indefrysningslån vil fremgå af din skattemappe, som du kan se på www.skat.dk/tastselv

Hvis du vil framelde dig ordningen

Fra den 1. maj 2021 har du mulighed for at fravælge ordningen.

Efter d. 31.08.2023 skal du framelde ordningen både hos kommunen og hos Vurderingsstyrelsen.

Du kan framelde dit ”gamle” lån hos kommunen på www.borger.dk

Hvis du ikke har MitID og ønsker at framelde ordningen for skatteårene 2018-2023, så kontakt Team Betaling på telefon 72354097.

Hvis du framelder dig indefrysningen af grundskyldsstigninger, skal du betale det samlede indefrosne beløb.

Det er kun din andel af indefrysningen på ejendommen, der frameldes.

Eventuelle medejere skal selv framelde sig ordningen, hvis de ønsker det.

Der er ikke tinglyst nogen sikkerhed på ejendommen i forbindelse med den midlertidige indefrysningsordning.

Det er den enkelte ejer, der hæfter personligt for gælden.

Hvis du har frameldt dig ordningen hos kommunen mellem d. 31.08.2023 og d. 01.01.2024, skal du være opmærksom på, om du står registreret med et lån hos Skatteforvaltningen.

Det vil fremgå af din forskudsopgørelse, som du kan se i din skattemappe.

Hvis du ikke ønsker at fortsætte din indefrysning hos Skatteforvaltningen, kan du framelde den på din forskudsopgørelse.

Du kan læse mere på Vurderingsportalen

Du kan læse mere om indfrysning af stigninger i grundskyld på Vurderingsstyrelsens hjemmeside www.vurderingsportalen.dk

Object reference not set to an instance of an object.

Hold dig opdateret, og giv os feedback

Abonnér på nyt fra furesoe.dk

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback